بازی FIST Forged In Shadow Torch برای PS5
مشخصات :
ژانر : اکشن – نقش آفرینی – ماجراجویی – مبارزه ای
سازنده : TiGAMES
ناشر : Microïds
تاریخ انتشار : 07 سپتامبر 2021 – 16 شهریور 1400
این بازی به صورت یک نفره و چند نفره امکان پذیر است .
راهنمای خرید بازی پلی استیشن 5
خرید و قیمت دیسک بازی FIST Forged In Shadow Torch نسخه پلمپ و دست دوم مخصوص PlayStation 5 (آکبند و کارکرده)
نقد و بررسی جهت خرید بازی فیست فورجد این شدو تورچ برای PS5
بازی Fist که خلاصه ی Forged in show torch می باشد، از ان دسته عناوینی ست که برای بازگو کردن گذشته سعی کرده از تشبیه و ایهام کمک بگیرد تا فضایی فراهم کند آنچه بر گذشتگان رفته است را از نزدیک لمس کنیم.
اثر پیش رو در سبک ماجراجویی-مبارزه ای ساخته شده که با نمای Side-scrolling و فرم دو بعدی پیش می رود. می توانید به وضوح خصوصیات و ریشه های سبک دنیایMetroid یا Castleevania را به خوبی در ان تشخیص دهید.
داستان
روایت Fist با ماجراجویی یک خرگوش به اسم Rayton اغاز می شود که قصد دارد با گردش در دنیای خیال و فانتزی بازی و بکار بردن بازوی مکانیکی اش البته به همراه کاراکتر های دیگر، ارتش ربات ها را شکست دهد.
شخصیت های نمادین
کاراکتر های اصلی از فرهنگ چین انتخاب شده اند که به شکل حیوانات هستند. حتما می دانید چین حتی برای نامگذاری ماه ها و سال ها از نام حیوانات استفاده می کند. بنابراین در Fist خرگوش، گوزن حتی خرس و موش را می بینید که جهان بازی را در دست گرفته و هر کدام مانند انسان ها طرز فکر، علایق و رفتار های مخصوص به خود دارند.
در نقطه ی مقابل انواع ماشین ها و ربات ها در یک ارتش خیالی که Iron dogs نامیده می شود، وجود دارند و نه تنها با کاراکتر های حیوانات ناهماهنگ نیستند بلکه خیلی خوب با فضاسازی بازی گره خورده اند. شاید برایتان سوال شده باشد چرا سازنده حریفان را هم از میان حیوانات انتخاب نکرده؟
در واقع ربات ها انقدرها هم از فرهنگ شرقی جدا نیستند. جالب است بدانید ان ها به عنوان سنبل و نماد ارتش ژاپن شناخته می شوند. ربات ها در بازی رفتاری لجوجانه دارند که رسیدن به هدفشان برایشان بسیار اهمیت داشته و حاضرند هر چیزی را بخاطرش نادیده بگیرند.
تعداد و تنوع خوبی را چه در کاراکتر های اصلی چه فرعی و مکمل شاهد هستیم که در طول مسیر گاهی کمکتان می کنند و به ماجراجوییتان می پیوندند. از لحاظ تعادل میان کاراکتر های مونث و مذکر، سازنده هوشمندانه عمل کرده تا به مخاطب بفهماند دنیای بازی در انحصار یک جنس نیست و همه در نتیجه ی نهایی نقش دارند.
شخصیت های منفی
مانند بسیاری از بازی ها، Fist هم برای هیجان انگیز کردن داستان کاراکتر های منفی سر راهتان قرار خواهد داد که بخاطر نحوه ی روایت فوق العاده ی بازی، شخصیتشان خیلی خوب برایتان جا می افتد تا جایی که در همان یکی دوبار اول در ذهنتان ماندگار خواهند شد.
شخصیت های فرعی
همان کاراکتر های غیر قابل بازی هستند که نمی توانید کنترلشان کنید اما نقش پر رنگی در پیشروی داستان دارند. می توانید با ان ها برخورد داشته و از طریقشان اطلاعات زیادی در مورد دنیای پیرامون بدست اورید.
گرافیک
Fist از نظر بصری با تکنیک های Toon shading ساخته شده که به وضوح تلاش سازندگان برای هر چه بی نقص شدنش قابل لمس است بنابراین از حیث بصری هیچ مشکل و ایرادی وجود ندارد. کیفیت بالای نورپردازی و هارمونی رنگ را می توانید از انفجار ها بخصوص صحنه ی نبرد ها بفهمید.
استفاده از فرم Steam-punk
یکی از مهم ترین و کلیدی ترین روش هایی که برای خلق محیط پیرامون استفاده شده، فرم Steam-punk می باشد که دلیل انتخابش ترکیب کردن سنت و مدرنیته است. در حین گردش در محیط با فرهنگ سنتی اشنا خواهید شد و هنگام استفاده از ابزار ها و تجهیزات مدرنیته را لمس خواهید کرد.
هماهنگی مناطق مختلف بازی با یکدیگر
زمانی که در Field(همان محیطی که کاراکتر گردش و حرکت می کند) قدم می زنید و ان را با Background مقایسه می کنید، هیچ گونه تناقض در طراحی پیدا نخواهید کرد و همه ی عناصر تعادلی قابل قبول دارند. بخصوص زمانی که در جهان بازی پیش رفته و در مکان های بکر پا می گذارید بیشتر به هماهنگی پی خواهید برد.
ارائه ی تبلیغات محیطی به روش خلاقانه
Fist با یک تیر دو نشان زده به عبارتی سازندگان هنگام طراحی محیط تبلیغات را طوری جا داده اند تا فضای زیباتری بوجود اورند. بنابراین هر تبلیغ بجای اینکه یک نمایش بی معنا و حوصله سر بر باشد، ذهنتان را درگیر مفهومی هدفمند می کند.
تنوع بالای محیط
گشت و گذار محدود به فضای شهری نیست و هر چه بیشتر پیش بروید مناطق تازه و متفاوت تر کشف خواهید کرد بنابراین همیشه برای رفتن به این طرف و انطرف انگیزه دارید.
اجرای فرمولی موفق در طراحی مراحل
در همان لحظات ابتدایی که مراحل را بررسی می کنید، بازی های Metroidvania و Castlevania همچنین Metroid برایتان یاداوری می شوند. Fist بسیار خوب توانسته فرمول بازی های ذکر شده را پیاده کند. بنابراین همواره مسیر های غیر خطی وجود دارند تا بیشتر در جهان بازی غرق شوید. کاراکتر اصلی باید از ابزار های ویژه برای دسترسی به محیط های کشف نشده استفاده کند که بدون ان ها دسترسی غیر ممکن است. ناگفته نماند هیچ محیطی در بازی بیخودی خلق نشده پس نقاط قفل شده را جدی بگیرید که برای باز کردنشان حتما ابزار های لازم به مرور در اختیارتان قرار خواهند گرفت.
عنصر Exploration design
گردش در محیط یا همان Exploration design بخاطر پاداش هایی که به شما می دهد بسیار هیجان انگیز است. جوایز بسیار باارزش هستند و هر کدام به نحوی گره از کارتان باز می کنند. این دلیل اصلی هیجان و لذتی ست که هنگام گشت و گذار تجربه می کنید. از طرفی سعی می کنید هر طور شده به موارد دست نیافتنی دست یابید چون بارها کارامد بودنشان را چشیده اید.
با این حال مسیر رسیدن بسیار پرچالش بوده و چندان ساده نیست. در محیط های Fist مناطقی وجود دارند که اتفاقا فقط برای کسب یک پاداش تازه خلق شده اند. جهت کسب جوایز علاوه بر طی کردن یک مسیر گاها باید یک محافظ غول پیکر را شکست دهید که با توجه به روش مبارزه و نوع نوار سلامتی اش یک Boss فرعی محسوب می شود.
حرکت کاراکتر اصلی در طول محور های X و Y
یکی از ویژگی هایی که در عناوین دو بعدی Side-scrolling اهمیت زیادی دارد امکان جا به جا شدن کاراکتر اصلی در جهات افقی و عمودی است که سازندگان Fist خیلی خوب ان را در طراحی مراحل بعلاوه گردش ها پیاده کرده اند. کاراکتر اصلی قادر است برای بالا و پایین امدن از محور عمودی کمک بگیرد. لازم به یاداوری نیست که بزرگان این سبک از تکنیک مذکور بسیار استفاده کرده اند.
درخت مهارت
برای گسترش دادن درخت مهارت باید بازی را پیش ببرید. Skills tree در شلاق و مته همچنین مشت روی بازوی مکانیکی شما تاثیر می گذارد که همه شان در نمایش و شکل حرکات همچنین ضربات متوالی تقسیم می شوند.
تنها راه رهاسازی مهارت ها بدست اوردن پول نیست بلکه باید ابزار های مورد نیاز مانند کپسول Upgrade در اختیار داشته باشید. این پایان مسیر نیست و باز شدن برخی تکنیک های نبرد به ایتم هایی نیاز دارد که باید هنگام گشت و گذار کشفشان می کردید بنابراین جستجو را پشت گوش نیندازید.
شیوه ی مبارزات
مبارزات تنوع بالایی دارند و می توانید همزمان چند تکنیک و ابزار با هم ترکیب کنید. تمام نقاط جهان بازی پیوسته و به هم مرتبط است بنابراین هر امکاناتی که از قبل در اختیار دارید و هر توانایی کسب کرده اید برای پیش روی حتما بکارتان خواهند امد.
از نظر ساختار، تکنیک های Fist به بازی های H&S نزدیک است. یعنی اگر کلید ها را به طور منظم و مناسب با یکدیگر ترکیب کنید، یک حرکت منحصربفرد خلق خواهید کرد که دشمن را غافگیر می کند. در مورد تنوع این حرکات هم در مقایسه با یک عنوان Indie تعداد خوبی را شاهد هستیم.
کاربرد تکنیک های Close-range و Mid-range
برای بیشتر مبارزات باید ازین دو مورد کمک بگیرید. به حریف توجه کنید شاید سلاح دوربرد برایش کافی بوده و نیاز نیست با رساندن خودتان به او در خطر بیوفتید. گاهی هم تنها راه از بین بردن دشمن نزدیک شدن می باشد چون با حرکات خاصی از بین می روند.
تنوع بالای دشمنان
تعداد حریفان بسیار زیاد است و با تکنیک های مختلف مقابله می کنند. از ربات هایی گرفته که با چکش به جانتان می افتند تا حریفانی که شمشیر کوتاه و سپر های محکم داشته که با هیچ ضربه ای صدمه نمی بیند. از یک طرف زمانی که در حال پروازید، ربات های عظیم و سرباز هایی شبیه به سامورایی ها شما را برای نابودی هدف می گیرند. گاهی فرار کردن از سرباز هایی که قادرند از فاصله ی بسیار زیاد شلیک کنند واقعا سخت می شود. مواردی که گفتیم تنها تنوع محدود از دشمنان حاضر می باشد. هر چه بیشتر پیش بروید خلاقیت بازی تمامی ندارد و با حریفان جدیدتر شگفت زده تان خواهد کرد.
سبک Rouge-like
Fist قرار است با یک روش دیگر شما را به چالش بکشد. سبک Rouge-like اجازه نمی دهد پر شدن نوار سلامتی را ببینید حتی مجاز نیستید در موقعیت های دلخواه ذخیره اش کنید. اما بازی قصد دارد بر گیمر اسان بگیرد و ایتم هایی برای پر کردن نوار سلامتی در نقاط مختلف قرار داده است اما توجه کنید تعدادشان محدود خواهد بود.
شخصی سازی
امروزه امکان شخصی سازی تجهیزات و لوازم جانبی به یکی از سرگرمی های بازی ها تبدیل شده است. لازم است بدانید این موارد در مسیر تغییر و بهبود ایجاد نمی کنند و فقط برای جذاب تر شدن شکل و شمایلتان کاربرد دارند. اگر به ظاهرتان اهمیت می دهید پوستر های تبلیغاتی را پیدا کرده و مطابق با طراحی شان بازو های مکانیکی را رنگ امیزی کنید.
کلام اخر
Fist یعنی مجموعه ای از المان های موفق عناوین هم سبک خود. سازندگان با اینکه هیچ عنصر تازه ای وارد بازی نکرده اند اما در پیاده سازی سنگ تمام گذاشته اند. تمام اینها بعلاوه ی چالش های مختلف سبب شده اثر پیش رو ارزش تکرار بالایی داشته باشد. اگر به بازی های طولانی که در مسیر به هیچ نقصی بر نخورید علاقه مندید ، حتما امتحانش کنید.
انتخاب وضعیت | آکبند ( پلمپ ), کارکرده |
---|---|
انتخاب ریجن | ریجن 2, ریجن All |
برند | PlayStation |
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.